Här kan du läsa historien om hur lärarna organiserat sig och om den fackliga kampen från 1800-talet via 1980-talets konflikter fram till enandet i en enda facklig organisation. Läs om varje fackförbund och om ämnesföreningarna, sorterat i tidsordning från bildandet. Här finns också information om de arkiv som bevarar organisationernas dokument.
Från många små till ett enat förbund
Lärarna organiserade sig till en början utifrån yrkeskategorier och kön, men med tiden gjorde sammanslagningar att den samlade kraften bakom lärarnas röster blev starkare. Idag har vi en enda facklig organisation för alla lärare. Det tog närmare 150 år att nå dit.
Inledning
Lärarnas kamp för rätten till en bra skola, för bättre villkor för lärare och för rätten att organisera sig har pågått under mer än hundra år i Sverige.
Lärarorganisationerna har spelat en avgörande roll för att göra skola och utbildning tillgänglig för alla, förbättra lärarnas villkor och för att höja kvaliteten i såväl grundutbildningen som lärarutbildningarna. Lärarna har författat läromedel, utvecklat ämnen och metoder genom lärarmöten både inom och över landets gränser.
Samtidigt som lärarna har verkat för förändringar i skolsystemet och lärarutbildningen har den mångfald av organisationer som fanns i början av 1900-talet med tiden blivit färre genom sammanslagningar. Nu finns det en gemensam lärarorganisation för alla.
Fördjupning och källor
- Varför och hur lärarna gått samman (220 KB)
- Folkskollärarna - en facklig tillbakablick (114 KB)
- "Förhandlingsrätten - historiskt avtal", ledare i Svensk Skoltidning 1963 (425 KB)
- "Läroplansreformen förutsätter förhandlingar", LR (895 KB)
- "Lärarna och förhandlingsrätten", artikelserie som publicerades i Lärartidningen 1966 (1 MB)
- "Buh!det kom till sist!", om avtalsrörelsen 1989 och kommunaliseringen (835 KB)