Lärarfackliga organisationer

Lärarförbundet: 1991–2023

Lärarförbundet bildades 1991 då två av de större svenska lärarförbunden – Sveriges Facklärarförbund (SFL) samt Sveriges Lärarförbund (SL) gick samman. Genomdrivandet av förskoleklasser och professionalisering av läraryrket har varit viktiga arbetsområden.

Lärarförbundet

En stark röst för lärarna

Lärarförbundet bildades 1991 då Sveriges Facklärarförbund (SFL) och Sveriges Lärarförbund (SL) gick samman. Lärarförbundet ingick i den fackliga centralorganisationen TCO. 

Lärarförbundet blev då Sveriges största lärarorganisation, med medlemmar från förskola, fritidshem, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning samt även studie- och yrkesvägledare, skolledare och lärarutbildare. År 2020 valde också Svenska Folkhögskolans Lärarförbund (SFHL), att uppgå i Lärarförbundet som en nationell samrådsavdelning.

Lärarförbundet betonade läraryrket som ett välfärdsyrke och kvinnodominerat yrke med krav på jämlika villkor, god arbetsmiljö och professionellt ansvar.

Pragmatisk linje

Under 1990-talet präglades förbundets arbete av kommunaliseringens konsekvenser. Lärarförbundet valde en pragmatisk linje: att stärka lärarnas inflytande i den nya kommunala strukturen och värna likvärdigheten genom professionell styrning. Förbundet var drivande i att förskoleklassen infördes, att förskolan fick en egen läroplan (Lpfö 98) och med tiden inlemmades i skolväsendet.

Under 2000-talet blev frågan om läraryrkets professionalisering central. Förbundet arbetade för att lärarutbildningen skulle bli forskningsförberedande och för att lärarna skulle få inflytande över utbildningens innehåll. I kampanjen ”Lärarna lyfter Sverige” betonades kunskapens betydelse för landets framtid och lärarnas roll som nyckelgrupp i samhällsutvecklingen.

Omfattande tidningsutgivning

Lärarförbundet hade nära 300 lokalavdelningar och som stöd för styrelsen fanns det ämnesråd, skolformsnämnder och arbetsmiljöråd. Förbundet gav ut en omfattande facklig och pedagogisk press – bland annat Lärarnas Tidning och Pedagogiska magasinet som bidrog till att forma den offentliga skoldebatten.

Lärarförbundet drev aktivt införandet av en lärarlegitimation, en reform som genomfördes 2011. Förbundet stödde även karriärstegsreformen (2013), med förstelärare och lektorer, men betonade att dessa skulle vara komplement till, inte ersättning för, generella löneförbättringar för alla lärare.

Internationellt arbete

Lärarförbundet var starkt engagerat i internationellt fackligt utvecklingssamarbete genom Education International och Sida-finansierade program i Afrika, Asien och Latinamerika. Syftet var att stärka lärarorganisationer globalt och försvara rätten till utbildning.

Under 2010-talet ökade samarbetet med Lärarnas Riksförbund, vilket låg i linje med förbundets önskan om att på sikt samla lärarkåren i ett gemensamt förbund. Som ett led i att skapa ett gemensamt förbund med Lärarnas Riksförbund lämnade Lärarförbundet TCO år 2022 och gick in i Saco .

Efter utredningar och medlemsdialoger beslutade kongresserna 2022 att skapa ett nytt gemensamt förbund, Sveriges Lärare. Den 1 januari 2023 upphörde Lärarförbundet som förbund och gick in i den nya, samlande organisationen för lärarkåren.

Foto: Mats Jonell

Lärarförbundets arkiv

Beståndskod: TAM 537. Typ av organisation: Fackförbund (TCO). Verksamhetstid: 1991 till 2023.

Arkivförteckning: Lärarförbundet.

Exempel:

  • Förbundsstyrelsens och representantskapets protokoll, vissa ämnesråds protokoll. Stadgar, verksamhetsberättelser och kongresshandlingar.
  • Handlingar avseende juridiska tvister.
  • Handlingar rörande kurser.
  • Enkätundersökningar och medlemsdiskussioner.
  • Fotografisamling.