Lärarfackliga organisationer

Sveriges Förskollärares Riksförbund (SFR): (1918) 1955–1979 (1990)

Barnträdgårdslärarinnorna organiserade sig redan 1918 och efter ett par organisatoriska förändringar bildades Sveriges Barnträdgårdslärarinnors riksförbund (SBR) på 1940-talet. 1949 anslöt sig förbundet till Svenska Facklärarförbundet. När yrkestiteln blev förskollärare bytte förbundet namn till Sveriges Förskollärares Riksförbund.

Sveriges Förskollärares Riksförbund

Förskollärarnas förbund blev det största

Ett 60-tal barnträdgårdslärarinnor bildade 1918 Svenska Fröbelförbundet. En tidig ordförande, Ellen Moberg, var tillsammans med sin syster Maria, en av fröbelpedagogikens föregångare i Sverige. Systrarna Moberg bildade även Fröbelinstitutet för utbildning av barnträdgårdsledarinnor i Norrköping.

1939 bytte förbundet namn till Pedagogiska Föreningen för Förskoleåldern (PFF) och upprättar ett kansli i Stockholm och kom även att fungera som platsförmedling. För medlemskap i föreningen krävdes ”en tvåårig fackutbildning för fostran och vård av barn i förskoleåldern” – en tydlig markering för utvecklingen mot en yrkesorganisation.

Steget till fackförening kom 1944 med Sveriges Barnträdgårdslärarinnors Riksförbund, SBR. Yrkestiteln var nu barnträdgårdslärarinna. SBR anslöt sig 1949 till det nybildade Svenska Facklärarförbundet, SFL.

Förskolläraren föds

Namnfrågan fortsatte att engagera – barnträdgården och daghemmen levde kvar som begrepp och de som nu ville införa begreppet förskollärare i stället för barnträdgårdslärarinna mötte motstånd i organisationen men vann debatten och förbundets namn ändrades 1955 till Sveriges Förskollärares Riksförbund (SFR). Yrkestiteln ändrades till förskollärare.

1980 bytte man namn till Sveriges Förskollärares Riksförening, SFR och påbörjade ett arbete för att få ett pedagogiskt program för förskolan.

1981 ställer SFR krav om att statsbidraget kopplas till krav på utbildad personal men vinner inget gehör hos socialminister Karin Söder. SFR påverkansarbete för att få igång debatten om en läroplan för förskolan sattes igång under 1981 och 1983 antog SFR ett handlingsprogram i syfte att uppnå en nationell läroplan för förskolan.

Samgående

SFR upphörde 1990 då Facklärarförbundet SFL gick ihop med Sveriges Lärarförbund och bildade Lärarförbundet 1991. SFR var då det klart största förbundet i SFL med över 50 000 medlemmar. 

SFR gav ut tidskriften Förskolan från 1969. Den hade sina föregångare i följande tidskrifter:

  • 1918: Svenska Fröbelförbundets Tidskrift.
  • 1919–1939: Svenska Fröbelförbundets Tidskrift Barnträdgården.
  • 1940–1968: Barnträdgården.

Förskollärarnas organisationer i tidsordning:

  • Svenska Fröbelförbundet, 1918–1940.
  • Pedagogiska Föreningen för Förskoleåldern, 1940–1944.
  • Sveriges Barnträdgårdslärarinnors Riksförbund (SBR), 1944–1954.
  • Sveriges Förskollärares Riksförbund (SFR), 1955–1979.
  • Sveriges Förskollärares Riksförening (SFR), 1980–1990.

Ur Förskolan nr 5. 1987. Foto: Helge Rubin

SFR:s arkiv

Beståndskod: TAM 12. Typ av organisation: Fackförbund (övriga); Verksamhetstid: 1918 till 1990.

Arkivförteckning

Exempel:

  • Protokoll, verksamhetsberättelser, yttranden, stadgar, skrivelser, trycksaker.
  • Protokoll och handlingar från Svenska Fröbelförbundet (1918-1939), Pedagogiska Föreningen för Förskoleåldern, PFF, (1940-1944), Sveriges Barnträdgårdslärarinnors Riksförbund, SBR, (1944-1955) Sveriges Barnträdgårds Riksförbund och Sveriges Förskollärares Riksförbund (1955-1970).
  • Tidskriften Förskolan (tidigare namn: Svenska Fröbelförbundets Tidskrift, Svenska Fröbelförbundets Tidskrift Barnträdgården, Barnträdgården) 1918 – 1990.
  • Yttranden från 1937 till 1987. Frågor om t ex barnstugeutredningen, utbildning av lärare, samverkan i barnomsorgen och lönepolitik.
  • Arbetsgrupper för speciallärarfrågor, spädbarnskommittén, arbetsgruppen för invandrarbarn, lokal- och miljöfrågor, arbetsgruppen angående fackligt handlingsprogram samt andra handlingsprogram, målsättning för pedagogiskt program, förskollärarutbildningen, glesbygdsfrågor.