Ämnes- och yrkesföreningar

Aktiva ämnes- och yrkesföreningar

Här kan du läsa om de yrkes- och ämnesföreningar som fortfarande är verksamma idag och som samlar ämneslärare för att slå vakt om medlemmarnas intressen i yrkesfrågor och höja kårens anseende. Föreningarna är listade i bokstavsordning.

Bildlärarnas riksförening

Bildlärarnas riksförening (BR): 1943–1990, 2021–

Nationell förening för bildlärare i alla skolformer. Arbetar för bildämnets ställning, fortbildning och erfarenhetsutbyte. Har som mål att stärka samhörigheten mellan bildlärare, slå vakt om och stärka intresset för bildämnet i skolan och samhället och ta tillvara på medlemmarnas intressen.

Biologilärarnas förening

Biologilärarnas förening (BF): 1933–

En ideell, politiskt obunden ämnesförening som arbetar för biologiundervisningens utveckling. Målet är att främja god undervisning i biologi på alla nivåer i skolan, skapa kontakter mellan lärare och öka kunskapen om biologi i samhället.

Fransklärarföreningen

Fransklärarföreningen: 1979–

Fransklärarföreningen grundades 1979 med uppgift att främja undervisning i franska språket i Sverige.

Föreningen vill skapa kontakt mellan lärare i franska på grundskola och gymnasium, i vuxenutbildning och studieförbund. Har kontakter med lärarorganisationer för undervisning i franska i andra länder och skapar mötesplatser för medlemmarna.

Föreningen stödjer nya franska lärare under deras första år i yrket.

Föreningen Lärare i Ekonomiska Ämnen

Föreningen Lärare i Ekonomiska Ämnen (FLE): 1975–

Samlar lärare i ekonomi, juridik, handel, administration och turism.

Föreningen Lärare i Religionskunskap

Föreningen Lärare i Religionskunskap (FLR): 1962–

Obunden förening för religionskunskapslärare i alla skolformer. FLR följer utvecklingen inom skolans område beträffande forskning, utvecklingsarbete och undervisning om religion, etik och livsåskådning.

Föreningen Lärare i Samhällskunskap

Föreningen Lärare i Samhällskunskap (FLS): 1955–

Fristående ämneslärarförening för lärare i samhällskunskap som arbetar för samhällskunskapen i samhällets intresse. Föreningen bevakar frågor som är betydelsefulla för ämnet och för lärarna och verkar för samhällskunskapsämnets utveckling och lärarnas fortbildning.

Geografilärarnas riksförening

Geografilärarnas riksförening (GR): 1943–

Nationell förening för geografilärare som arbetar för att stärka den geografiska kunskapen i samhället och inom skolväsendet.

Historielärarnas förening

Historielärarnas förening (HF): 1942–

Historielärarnas förening har sedan 1942 verkat för att stärka historieämnet i skolundervisningen och att hjälpa historielärare med bland annat fortbildning. Föreningen har tagit del i den utbildningspolitiska debatten när förhållandena för historieämnet har ändrats vid till exempel olika skolutredningar, nya läroplaner eller förändrad lärarutbildning.

Riksförbundet Lärare i Svenska som Andraspråk

Riksförbundet Lärare i Svenska som Andraspråk: 1989–

Förbundet arbetar för ämnet svenska som andraspråk, dess ställning och utveckling i svenskt utbildningsväsende. Förbundet är ett forum för samtliga lärare som undervisar flerspråkiga elever inom hela utbildningsväsendet.

Bl. a. verkar förbundet för en adekvat lärarutbildning, kompletteringsutbildning, fortbildning i ämnet svenska som andraspråk och språkutvecklande arbetssätt.

Förbundets tidning LiSetten är ett språkrör för forskning och pedagogik.

Riksföreningen för lärare i matematik, naturvetenskap och teknik

Riksföreningen för lärare i matematik, naturvetenskap och teknik (LMNT): 1970–

Föreningen tillvaratar gemensamma intressen för lärare som undervisar i matematik, naturvetenskap, teknik och närbesläktade ämnen i det svenska skolsystemet, samt verka för god undervisning i dessa ämnen. LMNT är remissinstans för Skolverket avseende bl.a. nya styrdokument.

Språklärarnas riksförbund

Språklärarnas riksförbund: 1938–

Nationell organisation för lärare i engelska, moderna språk, modersmål och minoritetsspråk. Förbundet verkar för en ökad insikt om språkkunskapernas stora betydelse för individen, för samhället och för den interkulturella förståelsen. Förbundet för fram språklärarnas åsikter till Skolverket, Utbildningsdepartementet och i media och är remissinstans för skolmyndighet och departement. Man verkar t ex för en kvalitativ ämnesfortbildning för språklärare.

Tidigare hette förbundet LMS – Lärare i moderna språk.

Stylist & Frisörlärarförbundet

Stylist & Frisörlärarförbundet: 1954–

En intresseförening för alla som jobbar med utbildning inom Frisör & Styling. Bland annat arbetar man för fortbildning för medlemmar och med att bygga nätverk. Tidigare hette förbundet Svenska Frisörlärarförbundet.

Svenska Idrottslärarföreningen

Svenska Idrottslärarföreningen: 1884–

Svenska Idrottslärarföreningen har funnits sedan 1884 och har som mål att arbeta för välutbildade lärare i ämnet idrott och hälsa i varje årskurs. Ett annat mål är att elever ska ha lektioner i ämnet varje dag samt att lärarutbildningen ska utbilda lärare för alla stadier.

Svensklärarföreningen

Svensklärarföreningen: 1912–

Föreningen vill stärka, praktiskt omsätta och utveckla språket och litteraturens roll i alla skolformer och all utbildning.

SLF arbetar för svenskämnets helhet och stärkta ställning i skola och lärarutbildning. Föreningen stimulerar till forskning, fortbildning och debatt i frågor som rör undervisning och lärande i ämnet svenska.

Sveriges Matematiklärarförening

Sveriges Matematiklärarförening (SMaL): 1994–

Föreningen arbetar för att främja och förbättra matematikundervisningen i såväl förskola, grundskola och gymnasieskola som på högskola och universitet.
Föreningen arbetar även med påverkan och för att göra medlemmarnas röster hörda.

Sveriges Musiklärares Riksförening

Sveriges Musiklärares Riksförening (SMR): 1913–

Nationell sammanslutning för musiklärare i skolor och kulturskolor.

Sveriges Turismutbildare

Sveriges Turismutbildare (STU): 1994–

Sveriges Turismutbildare är en ideell förening för lärare och utbildare inom turism. Föreningen verkar för att göra utbildningarna inom turism starka och inflytelserika, från gymnasienivå till högskolenivå, och att de möter krav som samhället och besöksnäringen ställer. Föreningen verkar för samverkan och erfarenhetsutbyte mellan olika utbildningar.

Tidigare var föreningens namn Föreningen Rese- och Turismutbildare.